sunnuntai 18. joulukuuta 2016

Vinhaa vauhtia 7kk

6kk tienoilla jäikin kokonaan päivittämättä mitä tuo neiti jo taitaa, joten nyt on korkea aika ainakin kirjoittaa tämä 7kk päivitys. Aika on ollut kortilla, sillä neiti tykkää valvoa päivät ja nukkua yöt. Ei saisi valittaa, mutta hiukka rankkaa on päiväsaikaan, kun ei oikein omia taukoja ole juurikaan. Viimeiset kolme yötä on myös ollut aika mahdottomia. Jostain on keksinyt taas öisin kääntyä mahalleen ja itkuhan siinä tulee, kun ei tajua vieläkään miten käännytään takaisin. Vaikka mahalleen kääntymisen on osannut jo useita kuukausia niin jostakins syystä tämä on taas kivaa.. :O

Mutta niitä taitoja: 

TAIDOT
  • ryömin jo pitkiä matkoja ja laitan jo jalkojanikin hieman konttausasentoon
  • tutin laitto suuhun menee jo kuin vanhalla konkarilla 
  • jokeltelen toden teolla ja olen oppinut uusia äänteitä, dadadada, tätätä, äittä
  • uusin taitoni on seisominen, seison kun minua pitää käsistä kiinni ja osaan pomppia (jalkapohjat kokonaan maassa)
  • opin istumaan vähän ennen 6kk ikää, mutta hiljattain olen oppinut istumaan ihan yksikseni ilman tukea pieniä hetkiä
  • hymyilen jatkuvasti
  • osaan ottaa jo pinsettiotteella leluista yms. kiinni 6kk iässä
HARRASTUKSET
  • lopetin vauvauinnin, mutta vielä on korvauskerrat uimatta ensi vuoden puolella
  • lopetettiin myös muskarissa ja äiti yrittää etsiä toisen ilmaisen muskarin
  • alamme ensi vuoden puolella käymään avoimissa päiväkodeissa ja mahdollisesti erilaisissa perhekerhoissa
TYKKÄÄMISET
  • kun jalkapohjiani ja poskiani pussataan minä melkein nauran (muutaman kerran olen jo ihan pienesti nauranut)
  • rakastan kaikkia lappuja (sitteri, paidat, lelut yms) ja mussutan niitä
  • hoitopöydällä otan jatkuvasti kiinni vaippakorista ja siksi äiti joutuukin aina siirtämään sitä, etten leikkisi sillä (tämä jo 6kk vanhana)
  • viihdyn paremmin rattaissa ja nyt kun osaan istua tykkään katsoa kaikkea mitä ympärillä tapahtuu, kun väsähdän äiti laittaa istuinosan ja kuomun alas ja saan nukkua
  • haluaisin aina vain pomppia ja karjua (syöttötuolissa istuessani karun ja nousen seisomaan)
PELOT/INHOT
  • tänään kammoksuin hiustenkuivaajaa ensimmäistä kertaa
  • en pidä bodien päällepukemisesta, suutun nykyään erityisesti käsien laittamisesta hihoihin
RUOKA
  • syön nykyään 5 kertaa päivässä: aamupuuron, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapuuron
  • olen nykyään melkein kaikkiruokainen ja syön jo kanaa, kalaa ja lihaa. Ruoka maistuu minulle hyvin
  • aamupuuroa syön vajaa desin, lounasta pilttipurkillisen samoin välipalaa ja päivällistä ja iltapuuroa noin desin, maidosta en niin enää välitä
  • nyt meillä on selkeä ruokarytmi samoin kellonaikoineen
UNI
  • rattaisiin nukahtaessani ei tarvitse enää tehdä mitään kommervenkkejä ja nukahdan vaan suoraan kävellessä
  • meillä kävi kylässä perhetyöntekijä, joka ehdotti huudatusunikoulua, sitä kokeiltiin kerran, mutta menin aivan paniikkiin ja äiti eikä isi tahtonut enää huudattaa minua
  • nyt olen nukahtanut 6 päivän ajan aina sänkyyn ilman pomputusta noin 30-45 minuutissa. alkuun itkin kovastikin, mutta äiti silitti kylkeäni ja hyssytteli minut uneen, aina en kuitenkaan pidä siitä
  • jopa pappakin voi nukuttaa minut
  • päivässä nukun vielä kolmet päiväunet kestoltaan 30min- tunti (yleensä yhteensä max 3h)
MUUTA
  • muut eivät vieläkään voi hoitaa minua, kuin omat rakkaat vanhempani
  • päivisin en enää kovin kitise, ellen ole todella väsynyt
  • minun kanssani pystyy jo lähtemään eri paikkoihin, sillä jaksan olla pidempään hereillä ja väsyn tullen nukahdan autoon tai rattaisiin





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti